tirsdag den 8. december 2009

Småkager, Berlin mv.

Årsagen til stilheden skyldes denne gang:
1) Den årlige småkagebageweekend
Mormor, søster og niecen kom for sammen med mig og mit afkom at bage julesmåkager. Uhmmm.... jeg elsker småkager.
I år var valget faldet på figurer, brunde pinde , hvide småkager med chokolade og vaniliekranse. Firgurerne var primært valgt pga. børnene der selv kan rulle og stikke figurer ud (undtagen Andreas - der var INGEN der skulle røre ved hans fint udrullede dej...) og efter bagningen pynte med farvede glasurer og diverse pynt. I virkeligheden synes ungerne ikke de smager sååå godt, så næste år kommer de nok ikke på programmet. Slet ikke fordi det sjoveste faktisk var at lave vaniliekranse. Dét gik de op i. Der skulle jo både drejes på håndtag, fanges laaange strimler dej, skæres i fine stykker og samles i runde firgurer. Og så smager både dejen og småkagerne himmelsk.

2) Berlin tur - retur
Manden og jeg har været på forlænget weekend i Berlin.
Min første tur til byen med de mange kraner og byggepladser, søjler, julelys og Glühwein. Det var skønt. Vi travede byen tyndt og fik set alt det man nu skal se på sit første besøg. Spiste når sulten meldte sig (og ikke nødvendigvis kl. 18 nul nul dut) og blev overloadede med indtryk og mennesker (sidstnævnte i KaDeWe). Tyskerne kan det der med at pynte byen til jul - der var julelys og fint pyntede juletræer overalt og hver eneste plads havde et julemarked. Nogle vil nok synes det er lidt for meget...
Jeg fandt ikke en eneste garnbutik (men ledte heller ikke specifikt efter en) - til gengæld blev til en enkelt basisbog på tysk om at strikke strømper. Og så kunne jeg godt til mig at raide en tysk brædtspilsbutik - hvorfor er det at vi i DK kun kan købe så få gode brædtspil?
Efter 7½ times effektiv autobahnns-køretur med et par afstikkere til henholdsvis Sachenhausen og en grænseshoppetur (kvalmende i sin kontrast til førstnævnte) var det nu skønt at se børnene igen, som svigermor havde taget sig af. Tak for det!
Nu er hverdagen i gang igen og der kommer strik på kanalen lige om lidt.

2 kommentarer:

Birgitte sagde ...

Ih, det lyder dejligt - både småkagerne og turen til Berlin :)

strikkeforsker sagde ...

Mums det lyder som et par superhygge weekender. Tak for tippet med vaniliekranse!

Ang brædtspil: Det er hverken i Bilka eller hos Bog & Idé du finder ordentlige brædtspil. Du skal have fundet dem rollespillerne frekventerer f.eks. Gobin Gate (Århus) eller Dragons Lair (Odense /Kæde???). Sig til, hvis du har brug for inspiration