tirsdag den 16. oktober 2007

Selvforkælelse

Huset var helt tomt da jeg kom hjem fra arbejde. Kristine og kusinen har været på feire hos Bedste et par dage og nu er manden kørt ned for at hente dem. Forinden havde han støvsuget, strøget og købt ind, så jeg bare kunne komme hjem og slappe af. Sammen med den pakke chokolade fra Boheme, som han også havde købt til mig. Uhm...


Jeg strikker lidt på babytæppet hver dag, men kan mærke det er tid til at starte på noget nyt til mig selv. Valget faldt på Orhid, der blev købt i foråret . Fordelen er, at blusen er one size, så jeg behøver ikke måle mig frem til den rigtige størrelse - noget der er lidt håbløst i øjeblikket :-) Jeg valgte nu alligevel at lave en strikkeprøve, da jeg under normale omstændigheder er en str. 38 og strikkefastheden derfor ikke må være alt for meget til den store størrelse.
Første forhindring! Strikkeprøven siger 26 masker til 10 cm, men ikke hvad det er strikket i. Er det rib (en pæn del af Orchid er jo ribstrikket) eller glatstrikning?
Anden forhindring har jeg ikke mødt endnu, men jeg har hørt noget om indtagning på ærmerne, og det står der altså ikke noget om i min opskrift. Jeg håber Ulla kan hjælpe hvis det kniber.
Til gengæld er jeg indtil videre ret begejstret for garnet - Tvinni tussah (35% silke, 65% merino uld) med en tynd bomuldtråd. Det råhvide blandet med det tynde guldgarn giver en ret fin effekt synes jeg (hvis man klikker på billedet kan det bedre ses).

1 kommentar:

strikkeforsker sagde ...

Strikkeprøven er i rib. Du skal bare vide, at Helga Isager strikker ufatteligt stramt og det kan være du et nr mere ned. Jeg æææælsker tvinni tussah.

Du smider bare en mail, hvis du får problemer. I al beskedenhed, det mest detaljerede billede af modellen på www at finde på min blog i efterår 2007 ;-)

Lad være med at tænke over indtagningerne nu. Når du "forstår" hvordan de kompenserende ind og udtagninger hænger sammen i orkidémønstret er det nemt.